ילינק וייס ושות - משרד עורכי דין

הטיפול בתיק תאונת דרכים

ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

"בית קרדן", דרך מנחם בגין 154, ת"א, 64921

טלפון: 03-6911919

או מלאו את הטופס הבא, ואנו נחזור אליכם בהקדם:

בעת הטיפול בתיק תאונת דרכים, ישנם מספר נושאים אותם כדאי לזכור.

שכר טרחת עורך דין עבור טיפול בנפגעי תאונות דרכים:

שכר טרחת עורכי הדין בתביעות המתנהלות לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קבוע ב כללי לשכת עורכי הדין (תעריף מקסימלי לשכר טרחה בטיפול בתביעות לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים), תשל"ז-1977.

שכר עורכי הדין נגזר באחוזים מן הפיצוי הכולל שנפסק:

במקרה של פניה לחברת הביטוח בלא הגשת תביעה לבית המשפט (תיקים קטנים מאוד בדרך כלל) מדובר ב-8%+מע"מ.

במקרה של תיק שהסתיים בפשרה לאחר הגשת תביעה לבית המשפט – 11% +מע"מ.

במקרה של תיק שהסתיים בפסק דין לאחר שנשמעו בו ראיות – 13% +מע"מ.

בעת פתיחת התיק הנפגע אינו צריך לשלם דבר ומשרדנו אינו גובה שכר טרחה על פגישת הייעוץ הראשונית.

במהלך ניהול התיק יש הוצאות הנאמדות בכמה מאות שקלים עבור איסוף חומר רפואי, ותשלום נוסף עבור אגרת בית המשפט (ר' להלן).

אגרת בית המשפט בתאונת דרכים:

בתאונת דרכים (כמו בשאר תביעות נזקי הגוף) משלם הנפגע בעת פתיחת התיק בבית המשפט סכום נמוך יחסית: כ-720 שקלים בבית משפט השלום וכ-1,100 שקלים בבית המשפט המחוזי. המטרה היא שלא תיחסם דרכם של נפגעים לבית המשפט בגלל חוסר יכולת כלכלית.

שיקול הדעת איזו ערכאה נכונה יותר לתיק (בית משפט השלום או המחוזי) תלויה בהיקף התיק ובשיקול דעתו של עורך הדין המייצג, ותוסבר בהרחבה לפני הגשת התביעה.

הסכומים הנזכרים הינם "חלק ראשון" בלבד מהאגרה.

ככל שהתיק לא מסתיים בפשרה הרי שהאגרה המלאה בבית משפט השלום עומדת על כ-6,000 ₪ ובבית המשפט המחוזי מדובר בסכום של למעלה מ-40,000 ₪.

בדרך כלל, ביתרת האגרה נושאת חברת הביטוח ומכל מקום הסברים מפורטים על אופן גביית יתרת האגרה כדאי לקבל מעורך הדין המייצג, במידת הצורך.

אישור משטרה לתאונת דרכים:

כדי שעורך הדין המייצג יוכל להתחיל ולטפל בתיק, כדאי לגשת, זמן קצר ככל הניתן לאחר התאונה, לתחנת המשטרה הקרובה לביתו של הנפגע (במקומות שיש בהם סניפים של אגף התנועה) ולהגיש הודעה על פגיעה בתאונת דרכים.

בטופס זה ממלא הנפגע את כל פרטיו האישיים, פרטי כלי הרכב המעורבים, ותיאור קצר של נסיבות התאונה.

לטופס חובה לצרף העתק צילומי של תעודת ביטוח החובה שהיתה בתוקף במועד התאונה (במקרה שהנפגע הוא נהג או נוסע ברכב ויש בידיו מסמכים אלה) וכן העתק מן המסמכים הרפואיים הראשונים שלאחר התאונה – תעודת חדר המיון וכיו"ב.

הנפגע יקבל במקום או לאחר מס' ימים בדואר "אישור משטרה לתאונה" ובאישור זה אמורים להימצא כל הפרטים שיאפשרו לעורך הדין להתחיל ולטפל בתיק.

רצוי להביא לעורך הדין, בפגישה הראשונה או בהקדם האפשרי, את אישור המשטרה לתאונה. עורך הדין יידע, ע"פ האישור, לפעול ככל הנדרש לתיקון האישור שהוצא, לקבלת מסמכים נוספים כגון תיק החקירה במשטרה, וכד'. הדבר חשוב במיוחד במקרים בהם לא ברור מי אמור לפצות את הנפגע.

תקופת ההתיישנות בתאונות דרכים:

תקופת ההתיישנות של התביעה כנגד חברת הביטוח הינה 7 שנים מיום התאונה.

במקרה ומדובר במי שהיה קטין במועד התאונה תקופת ההתיישנות היא 7 שנים מן היום שיהפוך לבגיר (גיל 25).

באשר לתביעה שיש להגיש לביטוח הלאומי, הרי שהן את התביעה להכרה בתאונה כתאונת עבודה וכן את התביעה לקביעת דרגת נכות מתאונה יש להגיש בתוך שנה מהתאונה. לאיחור בהגשת התביעה יש השלכות שונות.

למרות האמור, ישנן הנחיות מיוחדות באשר להגשת תביעה לקביעת דרגת נכות למוסד לביטוח לאומי (ר' בפרק הדן בתאונות דרכים שהן גם תאונות עבודה) וחובה להתייעץ, בטרם הגשת טפסים כלשהם, עם עו"ד הבקי בתחום וביחסי הגומלין שבין התביעות השונות.

באם יש לנפגע גם פוליסת תאונות אישיות או אבדן כושר עבודה, פוליסת ביטוח חיים ובה רכיב של ביטוח נכות מתאונה או פרק סיעודי, הרי שתקופת ההתיישנות בתביעה לפי פוליסות אלה הינה 3 שנים ממועד התאונה.

חובה להיוועץ בעו"ד הבקיא ביחסי הגומלין שבין התביעות השונות, על מנת להשיג עבור הנפגע את הפיצוי המקסימלי האפשרי המגיע לו.