פרשת השימוש בתרופות שפג תוקפן בביה"ח רמב"ם

 ביום 5/2/2020 התפוצצה ברעש גדול בעיתון "ידיעות אחרונות" ובאתר YNET פרשת השימוש בתרופות שפג תוקפן במסגרת הטיפול בחולים אונקולוגיים, מבוגרים וילדים, בבית החולים רמב"ם בחיפה. מדובר במקרה שכמוהו לא אירע קודם לכן במדינת ישראל וגם בעולם לא ידוע על מקרה דומה. מדובר במקרה מזעזע שכמוהו לא נראה במערכת הבריאות בישראל.

התברר שבמשך תקופה ארוכה, בשנים 2016-2017, ובכוונת תחילה קיבלו חולים אונקולוגיים שנזקקו לטיפולים כימותרפיים טיפול באמצעות תרופות שפג תוקפן. לעיתים אף חולים שרכשו בעצמם או מכספי ביטוח פרטי תרופות "מצילות חיים" ויקרות מאד קיבלו ללא ידיעתם תרופות אחרות שנרקחו ע"י רוקחי בית המרקחת בביה"ח רמב"ם ושתוקפם פג.

מיד לאחר התפוצצות הפרשה קיבל ביה"ח רמב"ם על עצמו את האחריות. מנהל ביה"ח רמב"ם ד"ר מיכאל הלברטל אמר בראיון לרדיו חיפה, שבוע לאחר פרסום הפרשה, את הדברים הברורים הבאים:

ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

טלפון: 03-6911919

"גם אם שום דבר לא קרה זו תקלה חמורה….הבסיס של ההוויה הרפואית הוא אמון… אנחנו נמצאים לבד עם המטופל ומגיעים עד מגע פיזי ואפילו דברים חודרניים. הפעילות שלנו צריכה להיות שקופה לחלוטין ואנחנו צריכים להיות אמינים לחלוטין. אין לנו דרך אחרת להתקיים פשוט לא קיים דבר כזה….. ולכן, נוצר סדק מאד משמעותי. נסדקה האמינות של בית החולים מול החולים… ונעשה כל מאמץ לשקם את זה ואני אסתכל בלבן שבעיניים ואני אגיד כל מה שאני יודע…. אני היום מנהל בית החולים ועליי האחריות".

מאז התפוצצות הפרשה מייצג משרדנו כמה עשרות לקוחות אשר היו מטופלים בשנים הללו במחלקה האונקולוגית בביה"ח רמב"ם. חלק מלקוחותינו הם בני משפחות של יקירים אשר לדאבון לב כבר נפטרו בשנים האחרונות.

מתוך הידע הראשוני הנצבר במשרדנו עולה שהנהלת בית החולים ידעה על הפרשה הנפשעת כבר בשנת 2017 אך הסתירה אותה ולא גילתה דבר לחולים ובני משפחותיהם וככל הנראה אף לא דיווחה על הפרשה כנדרש למשרד הבריאות.

ניסיונות הטיוח של הפרשה ע"י ביה"ח רמב"ם נמשכים למרות לקיחת האחריות. משרדנו פנה עפ"י חוק חופש המידע לביה"ח וביקש לקבל בשם לקוחותינו מידע ומסמכים רלבנטיים. ביה"ח דחה את הבקשה מסיבות שאין להן בסיס וכל פעם נתלה בסיבה אחרת. כתוצאה מכך הגיש משרדנו באחרונה עתירה מינהלית לביהמ"ש המחוזי בחיפה לקבלת המידע והמסמכים המבוקשים.

מייעוץ ראשוני עם מומחים רפואיים עולה כי קיימת סבירות גבוהה שהשימוש בתרופות שפג תוקפן גרמו למטופלים לאובדן סיכויי החלמה עד כדי מוות או לנזקים גופניים ונפשיים אצל אלו ששרדו. אין כלל ספק כי מתן התרופות שפג תוקפן למטופלים האונקולוגיים באופן שיטתי וסדור ללא הסכמתם ואף ללא ידיעתם מהווה הפרשה קשה של האוטונומיה של החולים על גופם מעבר לכך שהיא מעשה פלילי לכל דבר ועניין.

משרדנו מתמחה בטיפול בנפגעי גוף וכן בטיפול בפרשות רבות נפגעים, קשות ומורכבות המשלבות היבטים משפטיים, רפואיים, ציבוריים וכן את הצרכים של כ"א מהלקוחות באופן נפרד. למשרדנו ניסיון רב מהטיפול בנפגעי "פרשת רמדיה" וכן "פרשת היס" וכן ניסיון וידע רב מטיפול במאות תיקי רשלנות רפואית מכל תחומי הרפואה.

ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

טלפון: 03-6911919